Waldorf után a nagyvilágban

Egy volt Waldorf-os diák vallomása:

Eszter 8 évet járt Nyíregyházán a Waldorf Iskolába, jelenleg Angliában egyetemen tanul divattervezést. A volt diák mesél arról, hogy milyen sok hasznát veszi a Waldorf pedagógiai rendszert a mindennapokban. (részlet)  

https://youtube.com/watch?v=Tbtu5kGVcEc%3Fecver%3D2

„Véleményem szerint az iskola az a hely, amely igazán formálja az ember személyiségét. Egyrészt az időnk legnagyobb részét itt töltjük (jó esetben), másrészt pedig életkorunkból adódóan ekkor vagyunk a legbefolyásolhatóbbak, legfogékonyabbak. Hatalmas erővel, jelentőséggel bírnak a tanárok, az ott megszerzett tudás és tapasztalat, a bánásmód, a közösség. Végtelenül szerencsésnek mondhatom magam, mert pozitív tapasztalatokat szerezhettem e téren. Az alternatív iskola jó! A más, az egyedi jó! A nyitottság, a játék, a tolerancia, a kirekesztés hiánya jó!Waldorfba jártam. Ó igen, csúnya Waldorfba, ahol a gyerekek fogyatékosok és nem tanulnak meg számolni és írni, ahol egész nap csak játszanak, és kötelező helyett azt olvashatnak, ami csak tetszik.Mondhatod ezt akkor, ha végigjártad azt a 8 évet, amit én, és az a pár kis pöttöm, akik elejétől a végéig kísérték az utamat. Nem vagyok fogyatékos, nem vagyok buta, tudok számolni és írni. Ritkán olvastam kötelezettségből, mert nekem öröm volt, és a mai napig az. Matekból jó jegyem van, mert nem verték belém, hogy buta vagyok hozzá, azt tanították küzdjek, amíg meg nem értem. A Waldorf volt az, aki kihúzott engem egy visszahúzódó kislány erősen megkövesedett és szinte kijárat nélküli csigaházából. Ha a világ legjobb anyukája nem kutatja fel nekem ezt a kis varázskertet, valószínű én vagyok az a gyerek, akit az államiban piszoárnak használnak, majd bezárnak a szekrénybe, és minden nap sírva megy haza, így képtelen teljesíteni, és aki ettől elhiszi, hogy buta és értéktelen.A Waldorf sok mindenre megtanít. Hogy mi a jó és a rossz közti különbség, és mi a becsület, az elfogadás, a sokféleség szépsége. Hogy hogyan lehet boldognak lenni. Hogy nem csak a külsővel tudsz érvényesülni. Hogy ki kell állnod a véleményedért. Megtanít arra, hogy talpra tudj állni és küzdeni, akkor is, ha elbuksz. És arra, hogy tanulni nagyon klassz és érdekes dolog (nem csak a magolásról és kötelezettségről szól).  Én sosem jártam állami iskolába, de nem hallottam túl jó dolgokat róla. Ellenben biztos vagyok abban, hogy vannak nagyon jók, ahogyan magán- és alternatív iskolákból is vannak kiválóak és szörnyűek egyaránt. Igen, én Waldorfos voltam és Polis… és most egyetemre készülök, éppen emelt szóbeli érettségire tanultam e gondolatok megírása előtt. Vannak barátaim és ambícióim. Vagyok olyan értékes, és rendelkezek olyan képességekkel, mint egy olyan ember, aki egy erős versenyistállóból kerül ki éppen. De biztosan tudom, nem lennék az, ha nem hozzák ki belőlem. Ha valaki nem bízik bennem, ne tegye, járjon utána, hány alternatív iskolában végzett embernek van ma jól fizetett állása elismert orvosként, pszichológusként, bölcsészként, és – ami ennél is sokkal fontosabb – hányan élnek ma boldog életet, másokkal ellentétben. Mert én igen sok ilyen embert ismerek. Nőt, férfit egyaránt. „

Tóth Réka

Benedek-csányi Zsófia:

-Melyik Waldorf-iskolában végeztél?

-Fészek Waldorf Általános Iskola, Gimnázium és AMI

-Milyen pozitív, vagy negatív élményeid, emlékeid vannak a Waldorf-iskoláról?   

-Pozitív élmény tulajdonképpen minden. Amit kiemelnék, azok az éves munkák és a 12. osztályos színdarab. Ugyan az éves munkákat nem vártam, de utólag mindegyik hasznomra vált. Könnyebben állok ki tömeg elé, nyílok meg emberek előtt. A színdarab is sok önbizalmat ad. Ezek mellett nagyon szerettem a kézműves órákat, amiket az egyetemen nagyon hiányoltam, mert ott eleinte inkább csak a lexikális tudásra mentek rá.

-A Waldorf-iskola után hol tanultál tovább? Milyen szakon?

-Nyugat-magyarországi Egyetem, Simonyi Károly kar, Ipari termék- és formatervező mérnök szak

-Mi vált előnyödre a Waldorf-iskolában megszerzett képességekből, tudásból a továbbtanulás, vagy a munkád során?  

-A kiselőadások önbizalmat adtak, a színdarabok emellett kreatív gondolkodásra sarkallnak. Örülök, hogy a szabad gondolkodás mellett a fúrás-faragáshoz is értek, úgy érzem, azzal a sokszínű palettával, amit a Waldorf iskolában kaptam, nem lehetek elveszett ember.

-Származott-e hátrányod abból valaha, hogy Waldorf-iskolába jártál a továbbtanulás, vagy a munkád során? Ha igen, mi volt az?

-Egyszer mérnöki fizika vizsgán kaptam egy nagy nyaklevest, amiért waldorfos voltam, de ez eltörpül a sok jó mellett. Nem mellesleg a második vizsgán már ötöst kaptam.Hol dolgozol? Mutasd be, hogy mivel foglalkozol!  Ugyan még nem dolgozom az egyetem és a gyerek mellett szerzett szakmámban (sajnos), de amint tehetem, nyitok egy kerámia-műhelyt. 🙂

 Both Krisztina

-Melyik Waldorf-iskolában végeztél?

-Pesthidegkúti Waldorf Általános Iskola, Gimnázium és AMI

-Milyen pozitív, vagy negatív élményeid, emlékeid vannak a Waldorf-iskoláról? 

-Ez mindig egy elgondolkodtató kérdés és borzasztóan sokat tudnék írni erről, de most pár percig magam elé merengve ezek jutottak eszembe hirtelen: Nagyon szerettem oda járni, más iskolákban örülnek a gyerekek, ha otthon maradhatnak betegség vagy egyéb dolog miatt… Én arra emlékszem, hogy alig vártam, hogy mehessek reggelente, egyáltalán nem szerettem hiányozni. Sosem játszottam be a „lámpa alá dugom a hőmérőt, hogy otthon maradhassak” számomra ez az érzés ismeretlen volt. Befogadó közösség és rettentő sokat épít a gyerekek személyiségén. Én úgy érzem, hogy rettentő sok dolgok a Waldorfnak köszönhetek, amiket ma is hasznosítok az életemben. Kreativitás, rugalmasság, nagyobb látószög (köszönhető a néprajzkutatásoknak és a mezőgazdasági időszaknak, illetve a cd készítés és színdarabban való részvételnek.) könnyen beleugrok feladatokba, nem nagyon van olyan dolog, ami számomra idegen lenne vagy nem szívesen fognék bele, mert rengeteg dologgal megismerkedtünk és foglalkoztunk az évek során… ( szociális munka, fafaragás, euritmia, bátorságpróba kiskorunkban stb…) Úgy érzem nem nyomtak el és fejlődhettem, alakulhattam úgy, mint egy fa, nem vágdostak vissza folyton ugyan olyanra, mint a többi… Pont ezt szerettem benne, hogy mindenki olyan fa lett a végére, amilyen csak akart! Az egyetemen azt vettem észre, hogy beszédesebb vagyok, mint a többiek, szeretem az eszmecserét, véleménykifejtést dolgokról és könnyen vállalkozom elsőként egy feladatra. Mi így tanultuk, nekünk ez a Waldorfban nem okozott gondot 🙂 Nem tudom előny vagy hátrány-e, hogy 13 évig voltunk össze zárva egy osztályba, ha külső szemmel kéne gondolkodnom azt mondanám, hogy egészségtelen, mert sajnos ha ráragad egy negatív jelző valakire… vagy úgy alakul az évek alatt, hogy valaki eléggé ki van közösítve és klikkesedések vannak, ebből az ember nem menekül, akkor 13 évig nagyjából ez vár rá, mindenki be van osztva az osztályban, hogy ki milyen. A folyton menő mindenki szereti, az örökös vesztes, a nagyszájú,az idegesítő vagy aki ha nem jönne egy hétig suliba fel sem tűnne; ez meg van ugye? Nem úgy mintha 8. osztályból tovább menne és új életet kezdene tiszta lapokkal. Nálunk erre csak az egyetemnél van lehetőség. Másrészt viszont ha saját magamból indulok ki, azt kell hogy mondjam, hogy az embernek van egy második családja, akikre számíthat és iszonyú hegyeket képesek együtt ledönteni! Az évek alatt akarva akaratlanul kialakul egy fajta ragaszkodás, falka szellem és ez borzasztó erőkre képes! Hihetetlen dolgokon megyünk együtt keresztül és a mai napig ha össze futunk véletlenül valahol, valami régi szál megrezzen bennünk, egészen máshogy tekintünk egymásra… Nem tudom meghatározni pontosan mi ez, de az iskola után is ez kitart. Hiába széledünk szét és megy mindenki a maga útjára… Talán még annyi, hogy a több évfolyamot jó ötletnek tartom, mert több lehetőség van ismerkedésre és közös munkákra.

-A Waldorf-iskola után hol tanultál tovább? Milyen szakon?

-Felsőfokú szakképzés a Schola Europában Médiamoderátor szak. Budapest Metropolitan Egyetem- Televíziós műsorkészítő szak.

-Mi vált előnyödre a Waldorf-iskolában megszerzett képességekből, tudásból a továbbtanulás, vagy a munkád során?

-Azt hiszem mindent nagyjából érintettem a fentiekben, de szinte minden. Bevállalós vagyok feladatokban és az életben, kitartó, nem futamodok meg feladatoknál, nyitottság, rettentő kreatív gondolkodású úgy érzem, van egy fajta szemléletem, amit úgy látok nem mindenkinek van meg.

-Származott-e hátrányod abból valaha, hogy Waldorf-iskolába jártál a továbbtanulás, vagy a munkád során? Ha igen, mi volt az?

-Ez szerintem egy rossz gondolkodás, ha azt feltételezi rólunk bárki is, hogy hátrányosabban idnulunk az életben, pont inkább azt mondanám, hogy akit nem fejlesztenek csak tele tömik őket házival és a fejükbe vernek néhány alap dolgot, azzal nem lesznek előrébb, nálunk a teljesen más rendszer és oktatás mód miatt úgy látom, hogy sokkal több rétűbbek vagyunk. Minden osztálytársam és akit ismerek Waldorfos, ugyan úgy tudott sikeres lenni, ugyan úgy el tudott helyezkedni és ugyan úgy felvették bárhova.

-Hol dolgozol? Mutasd be, hogy mivel foglalkozol!

-Most dolgozom egy könyvön, amit nagyon remélek, hogy egyszer kiadásra kerül, tavaly már egy magazinban havonta megjelent belőle mindig egy részlet, ameddig a végére nem ért, de szeretnék vele komolyabban foglalkozni. Ez egyébként a diploma munkám volt 12.osztályban.

Demény Fefe 

-Melyik Waldorf-iskolában végeztél?  

-Fóti Szabad Waldorf Óvoda, Általános Iskola, AMI és Gimnázium

-Milyen pozitív, vagy negatív élményeid, emlékeid vannak a Waldorf-iskoláról?  

-Nagyon sok jó élményem van. A közösség… Azt hiszem ez a legerősebb emlékem.

-Mi vált előnyödre a Waldorf-iskolában megszerzett képességekből, tudásból a továbbtanulás, vagy a munkád során?  

-Interperszonális készségek. A Waldorf -legtöbbször- az életre nevel. Hogyan kezeljünk problémákat, hogyan viszonyuljunk emberekhez és hogyan legyünk a legjobbak abban amiben vagyunk.

-Hol dolgozol? Mutasd be, hogy mivel foglalkozol!

-Dániában megalapítottam a saját cégem Movingsolved.com ( www.movingsolved.com). Ez egy online platform ami nemzetközi diákoknak és utazóknak segít megtalálni a lakásukat, és jövőbeli lakótársukat a személyiségük alapján. Valamint szervezője vagyok egy szervezetnek: Future Entrepreneurs of Denmark!

-Van egy jó sztorid, aminek köze van ahhoz, hogy Waldorf-iskolába jártál? 

-Amikor kijöttem Dániába jelentkeztem egy étterembe, és a nőnek (aki felvételiztetett) a fia Rudolf Steiner Skolen-be ( a Waldorf Dán megnevezése) járt. Felvettek.

Glazt Viktor

-Melyik Waldorf-iskolában végeztél?

-Fészek Waldorf Általános Iskola, Gimnázium és AMI

-Milyen pozitív, vagy negatív élményeid, emlékeid vannak a Waldorf-iskoláról?

-Pozitív: remek évesmunka feladatok (használati tárgy készítés, én biliárd asztalt csináltam, 11-ben pedig kajak edzőgépet) színdarabok (Makrancos hölgy, Revizor) osztálykirándulások (Balaton, Pannonhalma, Horvátország Negatív: euritmia 

-A Waldorf-iskola után hol tanultál tovább? Milyen szakon? 

-Győr, Széchenyi István Egyetem, Járműmérnök Bsc, Msc

-Mi vált előnyödre a Waldorf-iskolában megszerzett képességekből, tudásból a továbbtanulás, vagy a munkád során?

-Egyetemen: jegyzetelés (alig van rajtam kívül, aki jegyzetelne, mert szinte senki más nem tud); módszeres tanulás, jó fogalmazó képesség (szakdolgozatírás), előadó képesség (védés, Formula Student mérnök versenyek) Munka: elmélyülés adott témákban, csapatmunka, közösség kovácsoló képesség

-Hol dolgozol? Mutasd be, hogy mivel foglalkozol!

-A SZE Formula Student csapatában, az Arrabona Racing Team-ben a váz részleg vezetője, valamint a szénszál erősítésű kompozitokkal foglalkozó részleg tagja vagyok. Évente megépítjük a legújabb fejlesztésű együléses, nyitott versenyautóinkat, melynek terveit nemzetközi mérnökversenyeken mutatjuk be. Amatőr pilótáink pedig a versenypályán mérik össze autónk képességit más csapatok versenygépeivel. Idén indítom másodmagammal saját vállalkozásomat, melyben kajak ergométereket gyártunk és forgalmazunk, főként magyar élsportolóknak.

 Vigevano Timea

-Melyik Waldorf-iskolában végeztél?

-Óbudai Waldorf Általános Iskola, Gimnázium és AMI

-Milyen pozitív, vagy negatív élményeid, emlékeid vannak a Waldorf-iskoláról?

-Több Waldorf iskolában jártam, az első 5 évet (3.-8. osztály) egy Római Waldorfban töltöttem, miután Magyarországra költöztünk pedig, Pilisszentlászlón és Óbudán voltam, rengeteg jó emlék köt azokhoz az évekhez. A 12-es éves munkám részben a Waldorf iskolákról szólt. Kritikus vagyok velük szemben, azért mert szeretem és hiszek abban, hogy ez a pedagógia nyújtja a legjobb lehetőséget a gyerekeknek, fiataloknak. Rengeteg jó embert ismertem meg a 10 év alatt, amit 3 különböző Waldorf iskolában töltöttem. Sok jó tanár és diák, aki alakította világképemet és értékrendszeremet. A legfontosabb emlékem a 12. évből van. Abból az évből amikor a színdarabra készültünk. Amikor a színpadon, kézen fogva, körben álltunk az utolsó előadásunk előtt, úgy álltunk ott, mint egy szinkronban mozgó egész, mint egy önálló erő.  Zseniális dráma tanárunknak köszönhetően elvégeztünk egy gyakorlatot, az utolsó előadásunk előtti fél órában. Mindannyian odamentünk egyenként mindenkihez, és elmondtuk neki, hogy mit tartunk jónak benne és abban, ahogy játszik. Ezután csöndben a függönyök mögé vonultunk, hallottuk az embereket zajosan bejönni, mi mereven, egymás kezét fogva, lélegzetünket egyként visszatartva álltunk, és teljesen egybeértünk. Ezt követően végigment az előadás és teljesen más volt, mint addig valaha, mintha táncoltunk volna, hangunk erős volt és csak úgy folytunk tovább a történetünkkel, mi voltunk, élveztük. Ezért (is) örülök, hogy Waldorf iskolába járhattam.

-A Waldorf-iskola után hol tanultál tovább? Milyen szakon? 

-Filmszakon az Eltén.

-Mi vált előnyödre a Waldorf-iskolában megszerzett képességekből, tudásból a továbbtanulás, vagy a munkád során?

-Korán otthagytam az egyetemet, és gyermekünk született a párommal, akivel együtt élünk Budapesten. Most itthonról próbálok dolgozni és tervezem, hogy pár éven belül újra tanulni fogok. Ha nem jártam volna Waldorf iskolába, nem mertem és nem tudtam volna meghozni azokat a sorsdöntő döntéseket, amiknek köszönhetően azt csinálom amit akarok, abban az életformában és életszakaszban, amit magamnak választottam. Szabadság, kezdeményezőképesség, önállóság, kreativitás, ez néhány tulajdonság, amit megerősített bennem a Waldorf iskola, és ezért nagyon hálás vagyok.

Az interjúk forrása a Magyar Waldorf Szövetség honlapja – www.waldorf.hu